onsdag 18 februari 2009

Dag 49


Bystugan i sommarskrud. Fotograf: Bengt ?

Kalllllllaaa föööööttttteeeeeeeeer - heela dagen!
Inte bra.

Tidig väckning.
Alla upp och ut.

Arbete.
Begravning.
Kallt i kapellet endas 15+ grader.
Kallt på gravgården - en vers av psalmen
sjöng vi och det var nippa nappa att det gick.

Hämtade upp barnkörsbarnen.
De måste kissa, ringa till mammor och äta
mellanmål allt på en gång.
En flock av yra små och en otroligt sansad stor
drog iväg mot gullvivan.
Inte i samlad tropp. nej-nej. Alla i helt olika takt
och min stackars röst...
Framme stormade vi in tillsammans med mycket kall luft.
Åldringarna väntade. Några av barnen blev helt
motsträviga plötsligt - vet inte varför.

Vi sjöng och sjöng och sjöng.
Sen spårade hela tillställningen ur då barnkören
tog över och sjöng en egenkomponerad sång!
I många olika stämmor och med mycket gung.
Skall återkomma med texten senare.

Vi delade ut vänkort.
Vi bjöds på karameller.
Vi ställde frågor som:-var e ditt ena öga? till en enögd
liten gubbe. Varpå han svarade:-ja ha jöömd bårt e!
Det var rappt. Barnen gav sig inte. Va ha hänt?
Han sade då att han fått något i ögat, så att doktorn måste
ta bort det. Då var vi nöjda.

Vi gick hem. Det sista jag hörde (tyvärr) och som även
en liten flicka hörde var: -nästa gang ni kåmber ska jag ge er stryk.
Ridå.
Jag försökte rådda bort den lilla flickan. Men hon sa´:
-va sa on?
-ja tyckt att on sa... och så upprepade hon ordagrant allt.
Argggg. Jag sa att tanten nog skojade, men att jag inte tyckte
det var ett roligt skoj och att det var pinsamt och att
tanten borde skämmas. Verkligen!

Köpte och kokade mat - som jag körde ner
till mannens jobb. Så slapp han koka och kunde
koncentrera sig på byggandet? Tala om service!
Pratade med lillasyster - duktiga du!

Lånade utvandrarna som cd-bok. Jag är helt såld!
Så otroligt fascinerande!

Körde till Oxkangar bystuga för läsmöte nr.6.

Nu hemma!

Kalla händer och fötter.

Hejdå!

6 kommentarer:

Kerstin sa...

du körde familjen till mannens jobb. Då blev han väl glad:)

Stinas mys sa...

Det blev lite roligt där!
Kotletter och potatis i bilen.
Är korrigerat...

Anonym sa...

I Oxgangar bystuga har jag varit på glasmålningskurs för ett antal år sen o där hade min moffa också sitt 90-årskalas:) Yvonne

Stinas mys sa...

På tal om din moffa! Han var med på läsmötet igår! Han är så fin!

Anonym sa...

Jo en fin o stillsam man:) roligt att han var med:)

aherrala sa...

Va spännande! Jag var ju i Oxgangar varenda sommar från liten. Men inte ens i en liten by känner vi alla varandra ;)
Jag tycker du berättar så bra!
Tack ska du ha
/Andreas