tisdag 17 februari 2009

Dag 48


Ett sammandrag!

Ni märkte kanske också att näsborrarna ville klibba
ihop av kylan ute????
Det var ju härligt friskt ute - kanske man kunde säga.
Mannen eldade i öppna spisen.
Vi påminde barnen om att ta lång-kaliiser på.

Kollade med dagis om lilla kunde få komma idag -
då jag hade arbete men ingen ordnad barnvakt.
Och det gick fint. Tacksamt.

Samlade ihop alla mina låneböcker etc.
Hängde tvätt. Vek tvätt. Fyllde en diskmaskin.
Till arbetet och åldringarna.
Jag tror att jag förgyllde deras dag.

Till bibban! Lånade väldigt mycket nya böcker!

Träffade mannen som hastigast - han var på väg hem.
Segade runt på den lokala K-affären för att hitta något
att äta. Svårt. Gjorde en total miss och köpte pasta i gräddsås....
Den kokade jag här på pastorskansliet till en eländig sörja
utan någonsomhelst spänst.
I detta fall kunde man använda citatet från Timon&Pumba:
"Slemmigt men mättande!"

Skall iväg på läsmöte småningom.

Jag har kalla händer. Det har jag i och för sig
ofta....

På väg till kansliet nynnade jag på sången:
I min lilla lilla värld av blommor, sången sjöngs i
en favorit film för mej - rätt många år tillbaka.
Rännstensungar heter filmen.Gjordes 1974 - så det var nog några
år senare som jag såg den, i alla fall 80-tal.
Med bl.a. Anita Lindblom och Cornelis Vreeswijk i huvudrollerna.

Den rullstolsburna Ninnis mor dör. Efter detta tar konstnären Johan Fahlén, spelad av Cornelis Vreeswijk, hand om Ninni. Trots att Ninni är rullstolsburen lovar Fahlén henne att hon en dag skall kunna gå. Medan Fahlén försöker försörja dem båda utkämpar han en vårdnadstvist med Malinda Karlsson, spelad av Monica Zetterlund, som tycker att det är skandal att en konstnär som knappt kan ta hand om sig själv även ska ta hand om en handikappad ung flicka. En sympatisk socialassistent spelad av Anita Lindblom hjälper Fahlén med att marknadsföra tavlorna.

Filmen har ett lyckligt slut - därför minns jag den med glädje.

Snart kommer blommorna igen!

Kram kram / Stina

Inga kommentarer: