tisdag 18 mars 2008

Påskhäxa



Idag har jag varit påskhäxa.

Mina åldringsvänner har fått besök av en
snäll häxa med chokladägg i kaffepannan.

Jag fick väldigt varmt i mina schalar och
kjolar. Men vad gör man inte för den goda
sakens skull.

Kaffepannan lånade jag från församlingshemmet.
Den har nog inte använts på de 25 senaste åren????

Jag visade roliga påskpynt. Bl.a. en galet rolig
häxa som stora E. gjort på sin handarbetstimme.
Materialet är gamla strumpbyxor.

E. gjorde även en väldigt naturtrogen rumpa
åt häxan. "Lumpan bal hahahha" som min yngsta syster
så fint sade våren 1984 - när vår ömma moder
upptäckte att hon var spritt språngande
under strumpbyxorna.

Jag visade också ett loppisfynd för dem som ville se.
En söt kartong fylld med handgjorda spetsar.
Kvinnorna ojade sig. Jag fick veta att där fanns
spets som skulle läggas på "dynvardshörnen".
En kvinna hittade en spets som kallades "bröllopsnatten".
Hon sa att alla kvinnor i hennes släkt virkade den -
till lakanen som användes på bröllopsnatten.

Dagens lärdom: ge inte chokladägg MED metallpapper
på till dementa personer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Ringde hem till dej för jag inbillade mig att du var hemma närjag läste bloggen. Det var du inte. Vi hörs och ses!
Lottis