tisdag 15 april 2008

Brudar


Hej-hej.

Vi fikade idag - igen- hos mormor och morfar.
Lillsyster L. var också där med mini-A.

Mini-A är en ivrig gnag/sugande bebis.
Med stora mörka ögon och ett ännu tandlöst
leende, charmar han alla i sin omgivning.
Mormors vaxduk fick sig en rejäl omgång av hans saliv.

Jag hade kurs för mina åldringar.

Idag fick de bekanta sig med min brudklänning.
Vi gjorde minnesövningar.
Jag spelade "alla fåglar kommit re´n" på BLOCKFLÖJT.
(Skyll er själva som missade det)
Vi sjöng emsalö-valsen, min älskling du är som en ros,
samt "bättre och bättre dag för dag".
Vi redde ut när folk hade fötts, hur länge de varit gifta osv.

Av 7 deltagare på kurs 1 var det 4 som hämtade sina egna brud
fotografier till min och allas stora glädje.
Livet bara går. Vad kan man säga. Där sitter jag med dessa
charmerande kvinnor (1 man) som alla är 80 år och äldre.
Och så får jag se hur de såg ut - då - på den stora dagen!!
"60 år hann vi vara gifta" - kommentarer överflödiga.

En dam berättade att eftersom det var ont om det mesta strax
efter kriget, fick hon lov att kärna 6 kg smör,
som hon bytte mot ett ljusrött chiffongtyg :-)
Det tyget syddes till brudklänning.

Glad att få vara med är jag.
Det är inte min klänning på bilden...tyvärr.
Finns på ebay om du känner för det.

1 kommentar:

anna k. sa...

Hejsan!!
Du hade en fråga om min blogglayout! Kika in hos mig - jag har svarat!